smalle-banner-cab-3.jpg

Groeit jouw webshop in Nederland en heb je ambities om een Franse webshop te starten? Maar weet je niet waar je moet beginnen? France-Compagnie kan je daarbij ondersteunen. We zijn een fullservice bureau met ervaren native marketing specialisten die voor jou een maximaal resultaat kunnen realiseren in jouw groeiambitie in Frankrijk.

Het ligt misschien voor de hand, maar de logische eerste stap is het vertalen van je website naar het Frans. Het vinden van een goede vertaler, echter, kan een tijdrovende klus zijn. France-Compagnie heeft een ruime database met vertalers die aan hoge eisen voldoen, de stem van je bedrijf kunnen overbrengen en de taal van de online-wereld begrijpen. Vertalen alleen is namelijk niet genoeg: het toevoegen van de juiste keywords en het aanbrengen van belangrijke culturele nuances helpen de klanten naar je website te leiden. Naast je website is het ook noodzakelijk je sociale mediakanalen, je betaalde campagnes en je standaard e-mails naar klanten en partners te vertalen.

Logistiek naar Frankrijk

Pakketjes versturen naar Frankrijk kan duurder uitpakken dan je gewend bent binnen Nederland. Het is daarom belangrijk om de voordeligste vervoerder te vinden en te kijken welke methode bij je past: blijf je je pakketten verzenden vanuit Nederland, wat handig is bij een kleiner volume, of ga je de distributie vanuit Frankrijk organiseren? Daarnaast kan een analyse van de prijzen die concurrenten rekenen voor verzending van hun producten een goed beeld geven van de te verwachten kosten. Wij kunnen hier goed in adviseren en denken graag met je mee. 

Franse betaalmethoden

Je Franse webshop zal klanten de mogelijkheid moeten bieden met creditcard, Paypal of debitcard te betalen.  Dit zijn namelijk de meest gangbare betaalmethoden. Dat betekent misschien dat je andere koppelingen moet maken in je bestaande betalingsmodule. IDeal, zoals we in Nederland kennen, wordt in Frankrijk niet gebruikt. 

Marketing

De naamsbekendheid die jouw website in Nederland geniet, wil je natuurlijk zo snel mogelijk bereiken in je nieuwe Franse markt. Maar hoe laat je aan je doelgroep weten dat jóúw webshop vanaf nu dé oplossing is? Er zijn verschillende manieren om in Frankrijk onder de aandacht te komen: plaats een persbericht in de media, zorg dat je Franse accounts op sociale media op orde zijn en werk samen met Franse influencers - in Frankrijk wordt veel waarde gehecht aan d’origine français en bepaalde Franse YouTubers, Instagrammers of bloggers met vaak een grote schare fans en volgers kunnen je helpen je Franse uitstraling te versterken. 

Om je webshop hoog in de Google-zoekresultaten te laten verschijnen, zorg je ervoor dat jouw website SEO proof is. Hiervoor kunnen we je helpen een zoekwoorden onderzoek te doen en verschillende handige tools aan je website te koppelen. Wanneer je Franse taal niet machtig bent, is het slim het schrijven van aantrekkelijke pagina’s voor je website uit te besteden. Dit is vaak een investering die zich op de lange termijn altijd uitbetaald. 

Regelgeving

Nieuw land, nieuwe regels. Omdat Frankrijk bij de Europese Unie is aangesloten en onderdeel is van het Schengenverdrag mag je er vrij handelen. Echter, Frankrijk is vaak het ‘moeilijke jongetje van de klas’ als het gaat om additionele regels en procedures (die nog steeds vaak enkel in het Frans te lezen zijn). De buitenlandse ondernemer wordt het zo aanzienlijk lastiger gemaakt door de bomen het bos nog te kunnen zien en een kleine fout kan soms al grote gevolgen hebben. Maar geen nood! Tegenwoordig zijn meer en meer formulieren in het Engels terug te vinden en bedrijven zoals France-Compagnie begeleiden je in het op orde krijgen van de noodzakelijke administratieve en juridische zaken. Ten slotte geldt ook hier: je maakt maar één keer de eerste indruk.

Vertrouwen

Als webshopeigenaar weet je hoe belangrijk het is om het vertrouwen van je klant te winnen. Vooral in Frankrijk wordt veel waarde gehecht aan het eigen land. Het vertrouwen begint dus al met een domeinnaam die eindigt op .fr. Die vraag je aan bij een Franse domeinbeheerder. 

Daarnaast heeft Frankrijk, net als Nederland, verschillende keurmerken voor webwinkels. De belangrijkste voorbeelden zijn Fevad, Chamber Trust en Afnor Certification. Deze laten zien dat de webshop betrouwbaar is en helpen op die manier je webwinkel aantrekkelijk te maken voor de Franse klant.

France-Personnel, dochterbedrijf van France-Compagnie, kan je bovendien helpen bij het vinden en aannemen van de juiste Frans én Nederlands sprekende medewerker die je klanten te woord kan staan en zo hun gebruikservaring te verbeteren.

Ten slotte

Frankrijk biedt een enorme markt voor de e-commerce wanneer je je nieuwe doelgroep een goede propositie doet. En dat betekent dat alles moet kloppen: de vertaling, de geschreven (én ongeschreven!) culturele regels, het franse postadres en telefoonnummer, het klantencontact… France-Compagnie is dé partner die je van begin tot eind begeleidt bij dit proces en van jouw Franse avontuur een succes maakt. 

 

Terug naar e-commerce

Vrijblijvend contact opnemen

Interesse? Neem contact met ons op.

Contact opnemen