Interculturele communicatie
Cultuur is méér dan de stereotypes die eenieder bekend zijn. Maar de stereotypes komen natuurlijk wél ergens vandaan. Hoe zit het nou echt met de cultuurverschillen tussen Nederland en Frankrijk? En hoe vertalen die zich naar de werkvloer?
France-Compagnie biedt trainingen in interculturele communicatie en implementeert intercultureel management in jouw bedrijf. Zo zorgen wij ervoor dat culturele diversiteit niet langer een obstakel is, maar juist voordelen biedt voor jouw bedrijfsprestaties.
Met France-Compagnie is iedere interculturele ervaring een succes
France-Compagnie weet precies welke culturele nuances relevant zijn voor jouw samenwerking met Franse handelspartners en klanten. We spijkeren je bij over de culturele verschillen en zorgen ervoor dat elk contact soepel verloopt.
Vraag vrijblijvend en gratis een offerte aan!
De Franse cultuur: savoir-être en savoir-faire
De ultieme Fransman… waar denk je aan? Een wat kleinere man, zongebruind met een witte snor, een streepjesshirt en een baret? Een norse uitstraling, maar blij te maken met een fles wijn en een baguette? Hm, misschien niet helemaal representatief. Stereotypes zoals deze en die van de Nederlander op klompen in een tulpenveld zijn overgeneralisaties en gebruiken we om een begrijpelijkere versie van de werkelijkheid te creëren. Deze stereotypes genereren vooroordelen die op hun beurt je houding én communication effectiveness ten opzichte van andere culturen beïnvloeden.
Stereotypes zoals deze en die van de Nederlander op klompen in een tulpenveld zijn overgeneralisaties
Neem het jezelf niet kwalijk: uit onderzoek blijkt dat iedereen zich onbewust en vaak ongewild schuldig maakt aan het hebben van vooroordelen over andere culturen en bevolkingsgroepen. Wél is het belangrijk dat je je bewust bent van dit automatische proces – zo kun je je houding en communicatiestrategie aanpassen op de verschillende culturen waarmee je in contact bent en zodoende betere resultaten bereiken.
Wanneer je communiceert met een Frans gesprekspartner, is het belangrijk dat je de culturele normen en waarden kunt toepassen. Dat geldt voor zowel fysieke als online communicatie – denk bijvoorbeeld aan de communicatie met een Franse zakenpartner, of die tussen jouw webshop en je Franse klant. Naast de beheersing van de Franse taal, wordt een zekere Franse savoir-être en savoir-faire verwacht die samen een goede basis vormen voor een prettige klantervaring en een langdurige vertrouwensband.